Bij afronding van het project hebben we 5 miljoen kuub grond verplaatst

bij afronding

Wie een nevengeul graaft, verplaatst een heleboel grond. Dat zal niemand verbazen. En het zal ook geen verrassing zijn dat het om een indrukwekkende hoeveelheid gaat. Als het project helemaal is afgerond, is er vijf miljoen kubieke meter grond verplaatst. Rody Kusters, projectleider Landschap, rekent dat voor ons om naar een begrijpelijke maat: “Dat zijn zo’n 250.000 vrachtwagens vol. Maar het grootste deel vervoeren we via het water. Daar heeft bijna niemand last van.”

Van die vijf miljoen kubieke meter grond wordt één miljoen in het project hergebruikt. De overige vier worden afgevoerd. Een grote klus die Rody Kusters (42) met zijn team van hoofduitvoerder, uitvoerders en werkvoorbereiders enthousiast uitvoert. Natuurlijk is ook al het uitvoerend personeel een belangrijke schakel in het geheel. Kusters en zijn team houden zich bezig met alles wat met groot grondverzet te maken heeft. En dat het groot is, is een van de pluspunten van dit project voor Kusters. Hij heeft ook projecten elders in het land geleid, maar de aanleg van de nevengeul is toch even wat anders. “Dit is het grootste project dat ik ooit heb gedraaid. Ik ben echt wel wat gewend, maar dit is een factor tien groter dan al mijn andere projecten.”

Kusters vindt het complete werk fantastisch. Waarom? “We zijn van land water aan het maken, en dat vind ik heel bijzonder.” Als je op het bouwterrein om je heen kijkt en je ziet wat er allemaal gebeurt, dan raak je aardig gemakkelijk onder de indruk van de complexiteit van het project. “Voor mij als civiel techneut is dat natuurlijk helemaal om enthousiast van te worden. Ik vind altijd: hoe complexer, hoe leuker. Dus ik kan mijn hart ophalen.”

Kusters was tijdens de tender (aanbesteding) al betrokken bij het project. Hij dacht mee over oplossingen. Het was dan ook niet meer dan logisch dat hij ook de daadwerkelijke uitvoering ging doen. “In de tender hebben we gekozen voor robuuste oplossingen waarbij het werk goed kan worden uitgevoerd en waarbij de omgeving zo min mogelijk overlast heeft. Een van de belangrijkste punten uit ons voorstel was een lange omleiding van de Prins Mauritssingel (N325), veel langer dan wat andere aannemers voorstelden. Het voordeel daarvan is dat we de N325 maar één keer hoefden om te leggen en straks maar één keer hoeven terug te leggen. In die periode kunnen we alles realiseren: het Bastion, de Verlengde Waalbrug, en de Parmasingelbrug”

Kusters kom uit Ledeacker, een half uurtje van Nijmegen. Hij heeft hier op school gezeten en kent de omgeving dus best goed. “Maar deze kant van de stad kende ik niet zozeer. Je hebt aan deze kant van de Waal wel een prachtig uitzicht op Nijmegen, maar het is nu met alle aanpassingen ook een beetje een raar landschap. Gelukkig wordt dat veel beter zodra het allemaal klaar is. Dan is dit ook een prachtig stuk van de stad.”

Foto: Rutger Hollander

Partners