Van solide basis tot brugpijler

van solide
De 282 vibro-combinatiepalen die de pijlers van de Verlengde Waalbrug en de Promenadebrug ondersteunen, zitten in de grond. Martijn Querner, werkvoorbereider van de Verlengde Waalbrug vertelt hoe de brugpijlers verder worden opgebouwd: “Om de Verlengde Waalbrug te ondersteunen, bouwen we drie brugpijlers. Deze brugpijlers worden gebouwd op de vibro-combinatiepalen die al in de grond zitten. Dit om het gewicht van de brug op de ondergrond over te dragen”.

Lees hier het technische verhaal in mensentaal deel 1, speciale heipalen voor een solide basis.

1 

Bouwkuipen
“Rondom de 150 vibro-combinatiepalen voor de pijlers van de Verlengde Waalbrug zijn damwanden geplaatst. Deze damwanden vormen gezamenlijk de bouwkuipen; dit zijn tijdelijke, waterdichte constructies waardoor de pijlers vanaf 13 meter onder de grond kunnen worden opgebouwd. Dit is nodig omdat de pijlers van de bruggen in het water komen te staan. Na het plaatsen van een verstevigingsconstructie in de bouwkuip, een zogenaamd stempelraam, kan de grond uit de bouwkuipen worden gegraven”. 


1

“Tijdens het ontgraven wordt er water in de bouwkuip gelaten. Op deze manier is het mogelijk de bouwkuip onderwater te ontgraven zonder dat deze in elkaar gedrukt wordt. Het stempelraam zorgt aan de bovenkant van de bouwkuip voor tegendruk en het water aan de onderkant. Als de bouwkuip tot 12 meter diep is ontgraven, wordt er op de bodem (onder water) met behulp van onderwaterbeton een massieve betonplaat van 1,5 meter dik gestort. Deze waterafsluitende laag is in combinatie met de palen sterk genoeg om de tegendruk van het water op te nemen, zodat de bouwkuip veilig kan worden leeggepompt. De koppen van de op diepte geheide vibro-combipalen steken circa 1 meter boven de gestorte betonplaat over de bodem van de bouwkuip”. 

4

Sloof
“In de 12 meter diepe bouwkuip kan nu onderin een horizontale funderingsvoet ‘sloof’ worden gemaakt waar de brugpijler op komt te staan. De bovenkant van de sloof is gelijk aan de bodem van de toekomstige nevengeul. Er wordt een systeembekisting geplaatst waarin wapeningsstaal rondom en boven de koppen van de ingeheide palen wordt aangebracht. Dit wapeningsstaal wordt gebruikt om beton te versterken. Vervolgens wordt er beton in de horizontale funderingsplaat gestort. Deze sloof is voor de pijlers van de Verlengde Waalbrug 11 meter breed, 23 meter lang en 2,75 meter dik. Het beton, zo’n 700 m3, wordt van binnenuit verdicht met behulp van een trilnaald". 


 4

Brugpijler
"Bovenop de 2,75 meter dikke sloof komt vervolgens de brugpijler te staan. Deze brugpijler wordt ook weer met beton en funderingsstaal opgebouwd, alleen houdt een houten bekisting het beton en wapening nu op zijn plaats tijdens het storten en uitharden. In de brugpijlers is het principe van de bogenconstructie van de bestaande Waalbrug doorgezet waardoor de brug dubbel gekromde vormen heeft. Wanneer het beton is uitgehard wordt de bekisting verwijderd. De bekisting voor de Verlengde Waalbrug wordt volledig met de hand gemaakt door gespecialiseerde timmerlieden".  

Feiten en cijfers:

  • De bouwkuipen van de Verlengde Waalbrug zijn 13 meter diep, 15 meter breed en 25 meter lang
  • Op de koppen van de palen komt een ruim 4 meter dikke betonnen plaatte liggen waarop de brugpijlers komen te staan
  • In één sloof van de Verlengde Waalbrug wordt 700 m3 betonspecie gebruikt

Partners