Met 250 delen bekisting werken aan een technisch hoogstandje

met 250

Bij de Verlengde Waalbrug wordt hard gewerkt. De volledige bekisting is geplaatst, de onderschillen worden één voor één gestort en vervolgens wordt daar een dekconstructie bovenop gebouwd. Martijn Querner, werkvoorbereider van de Verlengde Waalbrug legt uit hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. Meer weten over het proces hieraan voorafgaand?
Lees hier het technisch verhaal in mensentaal: ‘Speciale heipalen voor een solide basis’
Lees hier het technisch verhaal in mensentaal: ‘Van solide basis tot brugpijler’

250 verschillende bekistingsdelen
Na het storten van de brugpijlers is over de gehele lengte van de brug een ondersteuning opgebouwd. Dit zijn steigerdelen die behulp met grote betonnen platen op het maaiveld rusten. Bovenop deze steigerconstructie zijn de 250 houten bekistingsdelen geplaatst. En dit allemaal op de millimeter nauwkeuring om de brugpijlers precies over te laten lopen in de onderbouw van het brugdek. De houten bekisting is namelijk de mal van de Verlengde Waalbrug,  welke volledig met de hand gemaakt is door gespecialiseerde timmerlieden.

Wapening aanbrengen op de bekisting
Als de bekisting op zijn plek staat wordt er wapening aangebracht. Dit is funderingsstaal wat op zo’n 5,5 centimeter van de houten bekisting wordt aangebracht en alle krommingen van de bekisting volgt. Ter hoogte van de pijlers is dit een flinke uitdaging omdat de brug dubbel gekromde vormen heeft en daarbij zijn alle afzonderlijke delen uniek. Het wapeningsstaal wordt tot gemiddeld 30 centimeter hoogte opgebouwd, wat uiteindelijk niet meer zichtbaar is. Wapeningsstaal wordt gebruikt om beton te versterken.

Storten onderschil
Nu kan beton op de dekbekisting gestort worden, wij noemen dit de onderschil van de brug. Dit is het gedeelte waar je tegenaan kijkt als je onder de brug door zou varen. De brug is voor het storten van de onderschil opgedeeld in 8 werkvakken van zo’n 40 meter om het uitvoerbaar te houden. Per onderschil gaat er namelijk zo’n 500 kuub beton in. Ook het storten van beton voor het dek is specialistisch werk, op sommige gedeeltes zijn de hellingsvlakken zo steil dat daar aparte oplossingen met tegenbekisting voor moeten worden bedacht. Na 5 dagen is het beton zover uitgehard dat er opvolgende werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd.

Langs- en dwarswanden bovenop de onderschil
Bovenop de glooiende vormen van de onderschil worden langs- en dwarswanden geplaatst. Dit zijn tussenwanden waar we de dekconstructie vervolgens op bouwen. Ook de tussenwanden worden met behulp van bekisting, wapening en beton gestort. Net als de onderschillen worden deze tussenwanden ook in acht werkvakken verdeeld en gestort.

Breedplaten als dekconstructie
Vervolgens plaatsen we vierkante voorgespannen breedplaten bovenop de tussenwanden. Hiermee kunnen we de dekconstructie opbouwen zonder ondersteuning in de brug. De breedplaten zijn opgebouwd uit prefab betonnen gedeeltes waar deuvels in zijn aangebracht, hier bovenop brengen we opnieuw wapeningsstaal aan. Dit om de druklaag te storten, deze druklaag zorgt voor de juiste sterkte van het dek en maakt de brug waterdicht. Hier bovenop wordt uiteindelijk de rijbaaninrichting geplaatst, zoals asfalt, barriers, leuning elementen en lichtmasten.

Feiten en cijfers:

  • Voor de totale Verlengde Waalbrug is circa 20.000 m3 beton en 4.000.000 kilo wapeningsstaal nodig
  • De brug is 300 meter lang en 34 meter breed
  • Bovenop de druklaag wordt uiteindelijk nog asfalt gedraaid en overige rijbaaninrichting geplaatst
  • De Verlengde Waalbrug wordt zomer 2015 in gebruik genomen

Partners